Crohns Sjukdom

Onsdag:

Hade ont redan på tisdags kvällen, satt och pluggade till slut provet i MSK,, ( Fick VG i kursen) Det enda positiva denna dag.. Jag pratade med Fia på tisdags kvällen över MSN och sa att ja hade ont och hon sa att ja skulle ringa 1177 så det gjorde ja efter ett tag.. Det enda som sa va att ja skulle kontakta Vårdcentralen nästa dag.. Alltså onsdag.. Lämnade Tuwis på dagis som vanligt kl. 8 åkte me Mogge till skolan.. ringe VC på vägen och skulle bli upp ringd vid 8.25.. Berättade för Kim i skolan hur mina besvär är och har varit och väntar nu på att VC ska ringa… Ja pratade med dom och fick en tid vid 15.45… Lektionen MSK började och ja kände av smärta lite i magen… Men ja forsatte och genomförde det muntliga slutprovet… efter ca 40 min så kom smärtorna snabbare och kraftigare ja fick be om att få gå på toa.. Blev kvar på toa ett tag, men smärtan släppt inte riktigt utav avtog lite bara.. Kom in i klassrummet.. Tog mig igenom proven.. Kim kom senare när vi skulle samlas och frågade hur det va, det skulle hon inte ha gjort..  Då bröt ja ihop… Smärtan va obeskrivlig.. Ja bara grät och sjönk ihop på stolen.. Kunde inte resa mig av smärtan.. Fick ha mitt samtal med läraren först.. Ville inte att detta skulle förstöra min skola… Ja skulle ju ha möte med min praktik plats även den dagen. Men Kim älskade vän.. Ringde och sa att det inte blev nått och förklarade… Tack kim… Hon övertalade mig att åka till Akuten, men jag envis som ja e sa att nää ja åker hem och lägger mig och tar tiden på VC… Men idag är ja glad att hon övertalade mig att åka till AKUTEN… Fick skjuts upp av en kompis till henne. Tack till dig me… Kom upp till Akuten vid ca 10.30.. Fick gå in och lägga mig på en brits rätt omgående.. Kunde ju inte sitta eller stå med dessa smärtor i magen… Dom sa att det va massa folk innan.. Så vänte tiden va lång.. Men Men.. Fick ett nytt avfall inne på Akuten, springa på toa.. Och bad även Kim att fråga om ja kunde få nån smärtstillande, men det fick ja inte.. Inte innan läkaren kom.. Efter ca 1,5 h så kommer Mogge, det va skönt kan ja lova er..  Direkt efter att Mogge hade kommit så fick ja ett nytt anfall.. Toa nästa.. Men straxt efter det så kom en ssk.. Och ja fick lämna ett urinprov och sedan gå in i ett undersökningsrum.. Kim & Mogge va me hela tiden.. Tur ja har e.. Efter ett tag så kommer 2 läkare in och ja fick beskriva mina smärtor..och så.. sa att jag har haft dessa besvär nu i 1,5 år.. Har sökt ett x antal ggr men nu är ja trött på detta.. Har tidigare bara blivit hem skickad med smärtstillande, magkatarrs tabletter mm… Nu vill ja ha svar på vad detta är.. Ja orkar inte och ja kan inte leva så här.. Jag har en dotter och ta hand om… Dom läkarena som kom in va nog ny examinerade eller nått.. Dom kändes så osäkra..Han klämpe på magen, tog puls, blodtryck, temp och kände lite mer.. Jag fick lämna blodprov. 3 olika prover.. Dom tog proverna kl. 14 och det skulle ta ca 1 h och få svar.. Efter ca 1.5 h så kommer den ena läkaren in och säger att vi har fått svar på två av proverna väntar bara på den tredje me.. Sen så klämde hon lite mer för att då hade ja fått smärtstillande.. Känna om ja hade lika ont fortfarande även att ja fått smärtstillande och det hade ja ju.. Vid ca 15.30 Så kommer en andra läkaren in igen och säger att svaret på det tredje provet har inte kommit ännu.. Men sen kommet det som gjorde mig arg och ledsen.. Han sa att han skulle skicka hem mig med starkare smärtstillande.. Men då var Kim galen.. Mogge hade vid det tillfället åkt hem för att hämta Tuwa på dagis… Kim vart galen och skällde ut läkaren efter noter..  ( Tack) Hon sa det att det är förjävligt om ni skickar hem henne nu igen med smärtstillande. Hon har haft dessa besvär i 1,5 år nu och sökt ett antal ggr och inte fått hjälp.. Läkaren va bara tyst och sa sedan m okey men ja går ut och pratar med min överläkare så kommer ja tillbaka.. Men det va det sista jag såg utav honom… Vid ca 17.15 så kommer det en ny kvinnlig läkare in skit trevlig.. Ja fick dra historien en gång till.. Hur mina besvär har vart och hur dom e.. Och så.. Hon tyckte att det va förjävligt att jag inte har fått hjälp tidigare utan bara blivit hemskickad med smärtstillande eller liknande.. Så hon pratade med sin överläkare och han kom in snabbt och ja fick ännu en gång dra historien.. Han behövde inte ens känns på mig så sa att att han vill att ja skulle läggas in… ÄNTLIGEN.. Kändes det som.. Ja får hjälp!!!!!! Det tog inte lång tid tills han kom tillbaka och ville känna på magen iaf…Men 18.10 ca så kom det rullstol och alla papper.. Nu va ja inlagd.. Ringde till pappa, robin, mogge och mamma och berätta.. Ligger på Plan 17 avd. 18 Mag & Tarm..

När ja väl kom upp så va ja så trött men ja fick min säng en macka för ja hade ju inte ätit sedan frukost den dagen.. Kim va fortfarande me.. Du e guld värd!!!!  Ja vart bra omhändertagen… efter en liten stund så kommer Mogge och Tuwis men även pappa & gun.. Ja kunde inte hålla tårarna tillbaka… Men äntligen efter alla denna fundering och all smärta..

Fick ännu en tradolan… Men den va inte bra.. ja vart kallsvettig, mådde illa vart yr .. Pappa , gun, Mogge och Tuwis gick vid kvart i 8 eller liknade… Det va tufft kan ja lova.. Tuwa skrek och bara kämpade sig fast på mig.. Det va jobbigt för alla.. Varken ja eller Tuwis är vana att va ifrån varann.. Så dessa dagar har det vart mycket gråt och skrik och saknaden har vart stor.. Men iaf.. Efter dom hade gått så somnade ja ganska omgående ja mådde verkligen inte bra.. Usch.. Smärtan, yrseln illa måendet… Väcktes vid ca 22 av ssk.. Skulle byta om och krypa ner under täcket och dom ville ta lite mer  prover…Sen sov ja fram till 00.. Mamma ringde och vi pratade en stund,,, Låg och funderade och saknade Tuwa så värkte i hjärtat…  Men lyckades somna.. Väcktes i gen på Torsdags morgonen vid 7.. Då skulle dom ta prover och så… Gick upp och satte mig i dagrummet och försökte få i mig lite frukost.. Men det gick inte.. Typ en halv macka och ett halv glas jos.. Sen kom både, Mogge, Kim och Fia upp… Ja älskar er.. Mådde inte så bra vid det tillfället… Va lite borta i mellan åt så en gång fick dom komma och skaka om mig och fråga om ja va me dom.. ssk gjorde det.. Hörde ja efter senare på dagen.. Somnade så va inte så roligt att va hos.. Märkte att dom sa hejdå.. Vart lite piggare vid lunch.. Då kom min älskade lilla bror Robin upp och hans kompis Tobbe.. Skulle försöka få i mig lite lucnh där.. Men efter 2-3 gafflar så va det toa.. Fick lite panik me.. Hade ju dropp.. Och droppen satt fast på sängen fick inte loss det.. Och smärtan va obeskrivlig.. Så Tobbe fick gå och hämta en sköterska som fick hjälpa mig.. Men hann inte mer än tillbaka igen så va ja tvungen att springa.. Det är jobbigt. Tror även att Robin tyckte det va tufft… Robin och Tobbe åkte hem när jag åkte ner på röntgen… vid 13.30.. Inne i röntgen salen så hängde det en stor bild på Nalle Puh det räckte för mig att se den så började tårarna rinna.. Saknaden av Tuwis har vart stor och såå jobbigt…

Men röntgen såg bra ut som tur va nu va det vara att få tiden för en endoskopi… Shit.. Ja fick då byta rum så ja fick ett eget.. Direkt när ja bytte rum så kom min lilla syster Petra och Mamma och hälsade på.. Fick en nalle och ett krya på dig kort.. Såå gulligt.. Tack! Dom va kvar en bra stund ända fram tills ja skulle börja med min laxering.. Skulle dricka 4 l laxeringd vätsa för att tömma tarmarna inför endoskopin imorrn… Det va tufft det me.. Första litern gick sakta ner.. Men sedan så så rann det ner ganska snabbt ja fick dricka knappt 3 l sen så va det bra.. Ja va helt full i magen av vätska.. Fia va här hela tiden ja höll på med det.. tack snuttan… Det värmer… Den kvällen va det nog den tuffaste.. Det va riktigt jobbigt att säga hejdå till Tuwa och sedan både till mamma också.. Efter min gråt attack så ringde ja Mogge och pratade lite.. Och gick sedan ut i dag rummet för att titta sista minuterna på IDOL men också lyxfällan… Sen va det natten ringde och sa god natt till Mogge.. och börja ladda för morgon dagen.. Mogge skulle va me på endoskopin.. Som tur e.. Väcktes av ssk vid 7 som vanligt ta prover och sedan 9.15 sätta  ny kanyl i armen inför endoskopin.. Mogge kom vid halv 10 ca.. Efter han hade lämnat Tuwa på dagis.. Dom rullade ner mig vid 9.45 ca.. Ja va jätte nervös.. Tårarna rann hela tiden.. Ja ville inte göra detta.. Både av att igentligen få veta  vad jag har för nått men även för smärtan..

Dom började och ja fick massa smärtstillande men också avslappnande medicin men det hjälpte inte.. Det gjorde så ont så ja skrek rakt ut.. Vilken smärta.. Usch.. Tur att ja hade min älskade karl med mig.. Ja klämde hand hand så hårt ha kunde.. Undersökningen tog ca 45-50 min.. Och det va långa minuter kan ja lova.. Han tog också massa vävnads prover och dom kändes med… inte skoj kan ja lova.. Medicinen hade ju inte hjälpt under undersökningen men det gjorde den efter.  Ja skulle gå på toa och helt plötsligt vart jag helt yr och höll på att falla ihop.. Men både en sköterska och Mogge va med men och tog imot mig som tur va.. Sen så åkte ja upp på rummet igen och ca 1 h efter undersökningen så kom läkaren och berättade att jag har en kronisk tarm sjukdom som heter Crohns Sjukdom.. Det är en sällsynt sjukdom och ca 7 av 100.000 personer får den per år..Och det som är jobbigast är att den är ärftlig… Det är det som är tuffast men hoppas att Tuwis slipper den..Fick lite info om sjukdomen men det är mycket att ta in och fatta. Så det har blivit en del gråt kan ja lova er… Usch!!! På eftermiddagen så kom madde, kim , Amelia och Philip upp me lite godis, tack!!! Och även pappa och gun kom upp igår kväll. Vart lite mer informerade om vad som kommer hända och så.. Och bar umgås lite.. Ja va kanske inte så mycket att umgås med men skönt med sällskap.. J  Igår va det den värsta dagen då ja skulle säga hejdå till Tuwa, det va såå himla tufft.. Hon va fast klistad på mig… Men igår så hade ja ju umgås me henne en hel del. Ja fick gå ut så vi va och köpte glass och satt och tittade på pippi fåglar och busade ute massor.. Innan det va dags för middag… Så lite tid hade ja me henne iaf och det va såå skönt..  Men igår kväll, Mogge, Tuwis, pappa &Gun åkte hem vid ca 19… Då tog ja en dusch och sen fick ja en TV… Jippi Äntligen.. hihihi Så ja tittade på IDOl och sen kom fia upp me lite läsk och mer godis.. Vi bubblade massor och tittade på Dirty Dancing.. Hon tyckte synd om mig och få ligga där upp sj när alla är hemma med sina familjer så hon kom upp.. Gulligt av henne eller hur… Så hon va hos mig fram tills ca 00.10.. Skönt… Men ja kunde inte sova men somnade efter ja hade tittat på PS. I love you… halv 3 slocknade ja..

Vaknade av att dom kom in och tog prover och ännu en spruta i behandlingen mot denna sjukdom.. rakt in i kanylen.. Kl. 10 kom dom tillbaka med gott besked ja får åka hem.. Jippi.. Såå skönt men ja ska prata med läkaren och så..

Men nu är ja hemma, är helt underbart kan ja lova… Fick hämta ut massa mediciner på vägen hem so ja ska ta i 6 veckors tid.. Massa info och ska tillbaka på kontroll om 3 veckor..

http://www.magotarm.se/foldrar/Crohnssjukd.jpg

 

Det är skönt och äntligen veta vad det är, efter 1,5 år bara gått och funderat .. Hoppas bara att ja slipper så många skov.. Att ja får det indrigt….

Näää nu ska ja umgås med min dotter…

Vill tacka hela min underbara familj och mina sanna vänner som har funnits och ställt upp under allt detta, Jag älskar er.. Och ni är mina sanna vänner.. Ni är guld värda!!!!

 

 


Kommentarer
Postat av: Sofia

Ja, vi hoppas att du slipper ha massor mer ont...Du är bäst, älskar dig!

2009-09-19 @ 17:55:45
URL: http://fiuten.blogspot.com
Postat av: Sofia

Älskar er me....

2009-09-19 @ 18:59:05
URL: http://karleksbarn.blogg.se/
Postat av: Freja & Loves mamma

sötaste, va skönt att äntligen få reda på vad det varit för fel... Krya på dig och hoppas att dina skov inte hindrar din skola för det låter som du gillar den massor =)

Massa kramar moster...

2009-09-19 @ 21:28:37
URL: http://www.frejasmamma.blogspot.com
Postat av: Carro

Gumman, tänker på dig.

Vad skönt att du äntligen har fått reda på vad det är. Hoppas du mår bättre iaf, ville inte störa dig igår på ikano eftersom jag inte hade en aning om varför du legat inne kunde ju varit vad som.

Ta det lugnt hemma nu och ta hand om dig själv ordentligt. STORA KRAMAR// Carro

2009-09-21 @ 22:55:28
URL: http://carolinazach.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Ni har kommit till Sofias blogg;
jag är mamma till två underbara tjejer, och fru till Mogge!

Här kan ni följa mig och min familj och vår vardag läsa och följa våran kamp och vår dotter Tyra som vi höll på att förlora den 1/1-2013 pga felbehandling och ett oupptäckt hjärtfel!
Hon hamnade i ECMO och låg sedan 5 veckor på BIVA i Lund där vi även fick det tragiska beskedet att hon fått hjärnskador samt att hennes syncetra är helt förstört!

Finns även på Facebook: Hjärtebarn

RSS 2.0